معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم/ باعرض سلام/ در ابتدا روی عنوان اصلی وبلاگ کلیک نمائید تا تمامی مطالب وبلاگ در دسترس شما قرار گیرند/ با تشکر از بازدید شمادوست عزیز/ ------------------------------------------
صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 0
تعداد نوشته ها : 7
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

              

           معرفي  سه كتاب

 

  از  استاد  محمد محمدي  ري شهري

 

  در زمينه    مطالب  مرتبط  با  بحث

 

   براي  جوانان   و    بزرگسالان


  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          1- دانش نامه اصول عقايد اسلامي

noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/18324

نويسنده: محمدي ري شهري، محمد
موجود در كتابخانه هاي: كتابخانه كلام اسلامي
ناشر: دار الحديث
محل و سال نشر: قم ؛ ۱۳۸۶

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

       2 - خردگرائي    در قرآن و حديث  :

            بخشي از دائره المعارف ميزان الحكمه

 noorlib.ir/View/fa/BookAlphabet?SearchText=%D8%AE%D8%B1%D8%AF%20%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%D8%A7%D9%86%20%D9%88%20%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB&SearchKind=Title

نويسنده: محمدي ري شهري، محمد
ناشر: موسسه علمي، فرهنگي دار الحديث
محل و سال نشر: قم ؛ ۱۳۸۷
 
-----------------------------------------------------------------------------
 
 
3 -   مباني خداشناسي


نام منبع : مباني شناخت

پديد آورنده :

موضوع : كلام و عقايد ، متفرقه

تعداد جلد : 1

ناشر : دارالحديث

محل نشر : قم

تاريخ انتشار : 1388

نوبت چاپ : دوم


 
-------------------------------------------------------------------------
 
 
           

 

              ميزان الحكمه ج۹ -   ص 503 به بعد   

                      متن فارسي در پائين صفحات  

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                بطور مثال :

  دلها چهار گونه اند !

.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دلها چهار گونه اند: دل صاف كه در آن چيزى، مانند چراغ مى درخشد و دل غلاف شده كه به غلافش بسته شده است و دل نگونسار و دل روي گردان [از حق، يا ناخالص و دو رو].

۱۷۰۴۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دل مؤمن، صاف است كه در آن چراغى مى درخشد و دل كافر، سياه و وارونه است.

۱۷۰۴۳.امام باقر عليه السلام :دلها چهار گونه اند: دلى كه در آن هم نفاق است هم ايمان و دلى كه نگونسار است و دلى كه مُهر خورده است و دلى كه روشن و نورانى است... و اما دل مُهر خورده، دل منافق است و اما دل روشن، دل مؤمن است... و اما دل نگونسار، دل مشرك است... و اما دلى كه در آن هم ايمان است هم نفاق، اينان مردمى بودند در طائف كه اگر در حالت نفاق مرگ به سراغ يكى از آنها مى آمد، هلاك مى شد و اگر در حال ايمانش مى مرد، نجات مى يافت.

۱۷۰۴۴.امام باقر عليه السلام :دلها سه گونه اند: دل نگونسار كه هيچ خيرى در آن نيست و آن دل كافر است. دلى كه در آن نقطه اى سياه وجود دارد؛ در اين دل خوبى و بدى با يكديگر مى ستيزند و هر كدام نيرومندتر بود بر ديگرى چيره مى آيد . و دلى گشاده كه در آن چراغى مى درخشد و نورش تا روز قيامت خاموش نمى شود و آن دل مؤمن است.

1.كنز العمّال : ۱۲۲۶.

2.بحار الأنوار:۷۰/۵۹/۳۹.

 

 

                                               سلامت دل

قرآن:

«و روزى كه [مردم] برانگيخته مى شوند، رسوايم مكن. روزى كه هيچ مالى و فرزندى سود نمى دهد. مگر كسى كه دلى سالم به سوى خدا بياورد».

«و بى گمان ابراهيم از پيروان اوست. آن گاه كه با دلى سالم به [پيشگاه] پروردگارش آمد».

حديث :

۱۷۰۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ( ـ در پاسخ به اين سؤال كه: قلب سليم چيست؟ ـ ) فرمود : ديندارىِ بدور از شكّ و هواى نفْس است و عملِ بدون شهرت طلبى و خودنمايى.

۱۷۰۵۱.عيسى عليه السلام :دلها بزودى ظرفهاى حكمت خواهند شد ، اگر شهوتها آنها را از هم ندرند و طمع، آلودهشان نسازد و نعمت، آنها را سخت نگرداند .

1.الشعراء : ۸۷ ـ ۸۹.

2.الصافّات : ۸۳ ، ۸۴.

3.مستدرك الوسائل : ۱/۱۱۳/۱۲۴.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

آرامش دل

قرآن:

«همانان كه ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى گيرد. هان! با ياد خدا دلها آرامش مى يابد».

«اوست آن كس كه در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد، تا ايمانى بر ايمان خود بيفزايند و از آنِ خداست سپاهيان آسمانها و زمين و خدا همواره داناى سنجيده كار است».

«اى نفس مطمئن، خشنود و خدا پسند به سوى پروردگارت بازگرد».

حديث :

۱۷۰۶۰.تفسير العياشى :امام باقر عليه السلام فرمود : دل تا زمانى كه به حق نرسيده است، پيوسته از جاى خود تا حنجره مى آيد و بر مى گردد و چون به حق رسيد قرار مى گيرد. حضرت سپس انگشتان خود را جمع كرد و آن گاه اين آيه را بر خواند: «پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت كند سينه اش را براى (پذيرش) اسلام گشاده مى سازد...».

1.الرعد : ۲۸.

2.الفتح : ۴.

3.الفجر : ۲۷ ، ۲۸.

4.تفسير العيّاشيّ : ۱/۳۷۷/۹۵.

4.تحف العقول : ۵۰۴

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

چشم دل 

۱۷۰۶۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بنده اى نيست جز اين كه دو چشم در صورت اوست كه با آنها امور دنيا را مى بيند و دو چشم در دلش كه با آنها امور آخرت را مشاهده مى كند. هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، دو چشم دل او را مى گشايد كه به وسيله آنها وعده هاى غيبى او را مى بيند و با چشم دل به وعده هاى الهى ايمان مى آورد.

۱۷۰۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر نبود اين كه شيطانها برگرد دلهاى آدميان مى گردند، هر آينه انسانها ملكوت را مى ديدند.

۱۷۰۶۵.امام على عليه السلام ( ـ در مناجات ـ ) گفت: معبودا! بريدن از هر چيز و روى كردن كامل به خودت را ارزانيم دار و ديدگان دلهاى ما را به واسطه نور نگاهشان به تو روشن فرما، تا ديدگان دلها پرده هاى نور را از هم بدرند و به معدن عظمت بپيوندند و جانهاى ما به عزّت قدس تو بياويزند.

۱۷۰۶۶.امام على عليه السلام :نزديك است كه نهان خانه هاى دلها بر عيبهاى پوشيده و نهفته آگاه شوند.

۱۷۰۶۷.امام على عليه السلام :كسى كه با چشم دل مى بيند و از روى بصيرت كار مى كند، بايد پيش از آغاز هر كارى بداند كه آيا عمل او به زيان اوست يا به سودش؟ اگر به سود او بود، آن را انجام دهد و اگر به زيانش بود، از انجام آن باز ايستد.

1.كنز العمّال : ۳۰۴۳.

2.بحار الأنوار : ۷۰/۵۹/۳۹.

3.الإقبال : ۳/۲۹۹.

4.غرر الحكم : ۴۴۸۶.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۴

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گوش دل 

۱۷۰۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر پراكندگى دلها و دروغ گوييهاى شما نبود، بي گمان آنچه را من مى شنوم شما نيز مى شنيديد.

۱۷۰۷۲.امام على عليه السلام :من نور وحى و رسالت را مى ديدم و شميم نبوّت را مى بوييدم. هنگامى كه بر پيامبر وحى نازل شد، فرياد شيطان را شنيدم. گفتم: اى رسول خدا! اين چه فريادى است؟ فرمود: اين شيطان بود كه از عبادت خويش [از سوى مردم ]نوميد شد. همانا آنچه را من مى شنوم، تو نيز مى شنوى و آنچه را من مى بينم تو هم مى بينى جز اين كه تو پيامبر نيستى، اما البته وزير [و دستيار] هستى. راستى كه تو در راه خير و صلاح هستى.

۱۷۰۷۳.امام على عليه السلام :حكايت وجود من در ميان شما، در حقيقت، حكايت چراغ است در تاريكى، كه هر كس قدم در تاريكى نهد از نور آن چراغ پرتو مى گيرد. پس اى مردم! بشنويد و حفظ كنيد و گوشهاى دلهايتان را آماده سازيد، تا بفهميد.

۱۷۰۷۴.امام صادق عليه السلام :همانا دل داراى دو گوش است: روح ايمان در او نجواى خير مى كند و شيطان نجواى شر مى كند. پس هر يك از آن دو بر ديگرى پيروز شود او را مغلوب خود مى كند.

1.الترغيب و الترهيب : ۳/۴۹۷/۳.

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۷.

4.قرب الإسناد : ۳۳/۱۰۸.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 .امام صادق عليه السلام :هيچ دلى نيست جز اين كه داراى دو گوش است: كنار يكى از آنها فرشته اى راهنما قرار دارد و كنار ديگرى شيطانى اغواگر. اين به او فرمان مى دهد و آن او را باز مى دارد. شيطان به گناهان فرمانش مى دهد و فرشته از آنها بازش مى دارد و اين است [معناى ]كلام خدا كه مى فرمايد: «در جانب راست و چپ نشسته اى است. سخنى بر زبان نياورد، جز اين كه نزدش محافظى مهيّا ايستاده است».

۱۷۰۷۷.امام صادق عليه السلام :هيچ مؤمنى نيست، مگر اين كه دلش دو گوش درونى دارد: گوشى كه وسواس خنّاس در آن مى دمد و گوشى كه فرشته در آن مى دمد. پس خداوند، مؤمن را به وسيله فرشته تقويت مى كند و اين است معناى سخن خداوند كه مى فرمايد: «آنها را به وسيله روحى از جانب خود تقويت كرد».

۱۷۰۷۸.امام صادق عليه السلام ( ـ آنگاه كه هارون بن خارجه به امام عليه السلام عرض ) فرمود : آرى، همانا شيطان به دل نزديك مى شود و مى گويد: «اگر پيش خدا ارزش و اعتبارى داشتى، خداوند تو را دشمن شاد نمى كرد و تو را نيازمند او نمى ساخت. آيا سرنوشتى جز مانند سرنوشت پيشينيان خود انتظار دارى؟ آيا آنها چيزى گفتند؟» اين است كه بى دليل اندوهگين مى شود. و اما شاد شدن، علتش اين است كه فرشته به دل نزديك مى شود و مى گويد: «اگر خداوند تو را دشمن شاد كرده و تو را در موردى نيازمند او ساخته است، اين چند روزه اى بيش نيست، بشارت باد تو را به آمرزش و فضل پروردگارت». اين است معناى سخن خدا كه مى فرمايد: «شيطان شما را از تهيدستى بيم مى دهد و شما را به زشت كارى وا مى دارد و [لى ]خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد».

1.الكافي : ۲/۲۶۷/۲.

2.ق : ۱۷ و ۱۸ .

3.الكافي : ۲/۲۶۶/۱.

4.المجادلة : ۲۲ .

5.الكافي : ۲/۲۶۷/۳.

6.البقرة : ۲۶۸ .

7.تفسير العيّاشيّ : ۱ / ۱۵۰ / ۴۹۵ ؛ (انظر) الحزن : باب ۸۲۸ .

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 .امام صادق عليه السلام :

هيچ دلى نيست جز اين كه داراى دو گوش است 

 كنار يكى از آنها فرشته اى راهنما قرار دارد و كنار ديگرى شيطانى اغواگر. اين به او فرمان مى دهد و آن او را باز مى دارد. شيطان به گناهان فرمانش مى دهد و فرشته از آنها بازش مى دارد و اين است [معناى ]كلام خدا كه مى فرمايد: «در جانب راست و چپ نشسته اى است. سخنى بر زبان نياورد، جز اين كه نزدش محافظى مهيّا ايستاده است».

۱۷۰۷۷.امام صادق عليه السلام :هيچ مؤمنى نيست، مگر اين كه دلش دو گوش درونى دارد: گوشى كه وسواس خنّاس در آن مى دمد و گوشى كه فرشته در آن مى دمد. پس خداوند، مؤمن را به وسيله فرشته تقويت مى كند و اين است معناى سخن خداوند كه مى فرمايد: «آنها را به وسيله روحى از جانب خود تقويت كرد».

۱۷۰۷۸.امام صادق عليه السلام ( ـ آنگاه كه هارون بن خارجه به امام عليه السلام عرض ) فرمود : آرى، همانا شيطان به دل نزديك مى شود و مى گويد: «اگر پيش خدا ارزش و اعتبارى داشتى، خداوند تو را دشمن شاد نمى كرد و تو را نيازمند او نمى ساخت. آيا سرنوشتى جز مانند سرنوشت پيشينيان خود انتظار دارى؟ آيا آنها چيزى گفتند؟» اين است كه بى دليل اندوهگين مى شود. و اما شاد شدن، علتش اين است كه فرشته به دل نزديك مى شود و مى گويد: «اگر خداوند تو را دشمن شاد كرده و تو را در موردى نيازمند او ساخته است، اين چند روزه اى بيش نيست، بشارت باد تو را به آمرزش و فضل پروردگارت». اين است معناى سخن خدا كه مى فرمايد: «شيطان شما را از تهيدستى بيم مى دهد و شما را به زشت كارى وا مى دارد و [لى ]خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد».

1.الكافي : ۲/۲۶۷/۲.

2.ق : ۱۷ و ۱۸ .

3.الكافي : ۲/۲۶۶/۱.

4.المجادلة : ۲۲ .

5.الكافي : ۲/۲۶۷/۳.

6.البقرة : ۲۶۸ .

7.تفسير العيّاشيّ : ۱ / ۱۵۰ / ۴۹۵ ؛ (انظر) الحزن : باب ۸۲۸ .

 

 فهرست موضوعات عربي - فارسي



--------------------------------------------------------------------------------





دسته ها :
1392/4/17
X